fredag 9 december 2011

Sverigebesök, myrinvasion och Nicolaus



Förra lördagen hade vi en invasion av myror i köket. Det fick bli en städdag för att bli av med de. Söndagen  var jag förkyld och låg i sängen. Och tidigt  på tisdags morgon hade Nicolaus varit framme och lagt godis i våra skor som brukligt är denna dag. Fast egentligen skulle vi ha putsat skorna ordentligt  först. Skor och skor förresten, det är ju flip-flop. Dagen innan hade Daniéla och jag åkt till Saladan och köpt godis på Lanta Divers.

Det är en gammal tradition från mitt hem att putsa skorna den 5:e december. Och på natten eller tidigt på morgonen så kommer Nicolaus och hämtar våra önskelistor som vi lämnat i skorna för att ge de till jultomten. Och om man har putsat skorna riktigt fina så får man lite godis. Det blev en glad överraskning för de andra när de vaknade.


Vår granne, Anon, har varit i Bangkok och köpt saker för att sälja i sin souvenirbutik. Och menas han var borta, bjöd Marie hans fru, Yoo, på middag på kvällen. De sitter utanför butiken alldeles intill ett bensin fat och äter. Festligt värre blev det. Yoo är inte den som blir bortskämd i vanliga fall.




Här är Yoo med sin yngsta pojk. Den äldre pojken går i skola i Krabi och bor på skolan. Han kommer hem ungefär en gång i månaden.










Ojojoj! Här kommer en kund och stör mitt i maten.
Inga problem. Det fixar Yoo.
Visst ser det mysigt ut!










Marie har hittat en rolig banan. Den hade inte varit godkänd i EU.







Och här står Ossian på morgonen och väntar på skolskjutsen. "Kommer den aldrig?"




Idag kom Björn Nelson till oss på Koh Lanta. Han har varit ute och rest ett tag och på vägen hem så passar han på att hälsa på oss. Först till Ryssland och sen till Mongoliet och därefter till Kina tror jag. Men nu är han trött på resandet och längtar efter att få komma hem och fira jul.
Vi firade detta genom att åka och äta glass.








Nu på kvällen gick Elouise och Björn och lämnade tvätt och tog sig en massage. Jag och Marie tog en liten kvällspromenad och på vägen hem stannade vi till hos Yoo och Anon. Vi pratade säkert en timme om vilka fina saker som de säljer i butiken. Se så glada de är över att få vara tillsammans igen.

Här är ett kort på mina tjejer i den affären jag brukar handla ägg och grönsaker med mera i, med tonvikt på med mera. Vilket sortiment i denna till synes enkla affär. Alltid vänliga och tålmodiga är de när jag vill veta vad saker och ting är för något, hur det tillagas och vad priset är på thai. Marie och jag skulle handla ägg häromdagen och jag säger som jag brukar -"Kaj, ska jag ha, zip kaj" "Ägg, 10 st. ägg" och pekar på några stora vita ägg.  Nej, nej säger de då. Va nu då? Får jag inte köpa de? "Not fresh!" Då är det ägg som legat i saltlag i en vecka och sedan kokats. Vi fick smaka och det smakade, just det, salt. Ganska mycket salt. Jag lär mig nåt nytt varje dag. Härligt är det!


Simon J:son, in Koh Lanta, in Thailand, right now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar